Ahad, 13 Disember 2020

 SEJARAH HIDUP ORANG ASLI BORNEO UTARA DAHULU 

Oleh. Williem Anak Lagau 

Borneo Utara. Kehidupan orang asli diceruk rantau ini dalam era 1890 hingga 1945 sememangnya terlalu sukar namun cukup selamat tanpa ada jenayah berlaku seperti pecah rumah mengendap rumah orang berbanding pada perilaku masa kini. 


Sesetengah generasi orang asli Borneo Utara menjelaskan rumah kediaman moyang mereka dahulu kebanyakan diperbuat dari bambu dan atap serta dinding luar diperbuat dari daun rumbia malah hanya dikunci dengan ikatan rotan terpilih namun semua peralatan didalam rumah tidak ada yang berani mengusik ujar mereja. 


Berdasarkan kepada sumber maklumat orang asli Borneo Utara dahulu jelas pencuri tidak ada diceritakan memasuki setiap rumah yang sangat dhaif walaupun terlalu senang memasuki setiap rumah warga kampung namun ianya tidak berlaku.

Bagaimanakah orang asli Borneo Utara masa kini jika mereka masih lagi duduk didalam rumah seperti dalam gambar gambar masa kini ditinggalkan setiap hari untuk pergi berkerja dengan hanya mengikat pintu rumah dengan rotan tanpa kunci canggih seperti pada masa kini.

Sama sama kita hayati keamanan dan kemakmuran orang asli Borneo Utara pada masa lampau berbanding majoriti masa kini rumah batu mampu dipecahkan walaupun kunci canggih dipintu rumah masih juga kes pecah rumah terus berlaku.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita atau memuatkan iklan perniagaan didalam akbar ini tanpa kelulusan pihak penerbit. Editor 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan