Khamis, 24 Disember 2020


 Oleh. Helary Sukiono 

PERILAKU MANUSIA SUDAH BERUBAH 

Nusantara. Pandangan minda sebilangan manusia beragama masa kini telah banyak berubah berikutan ada cari nasib menceburi pelbagai judi, cakap bersedakah namun tidak mengenali orang yang susah, menasihati beramal solleh namun bermasam muka bertemu sesama ummah, berpakaian alim mencaci orang tidak berdosa.

Amalan sebilangan manusia masa kini dipelusuk seluruh nusantara tanpa mengira bangsa dan agama ramai bijak berkata kata namun tidak disertai dengan amalan penghayatan setiap hari dimana ada berjudi, mencaci orang, jauh amalan bersedekah, tidak mengenali warga susah dan amat memilukan ramai bertopeng pakaian alim menutup aurat namun sentiasa memusuhi orang sekeliling.

Berbeza wargatua orang orang lama dahulu sentiasa melihat disekeliling mereka dan tahu mana halal dibuat dan larangan haram dilakukan oleh umat Islam sehingga kurang lambakan pelbagai perjudian dahulu berbanding hari ini JUDI ONLINE, WAHUI, NOMBOR EKOR GELAP setiap ceruk pekan dan lorong belakang kedai sentiasa dipenuhi oleh pelbagai bangsa dan agama terang orang ramai yang ditemui. 

Beringat lah semua dengan apa yang dilalui setiap hari memandangkan mata sentiasa melihat disekeliling tingkah laku manusia jangan lain dimulut lain perbuatan tangan tangan dan hati masyarakat sekeliling sehingga tidak disedari golongan pelaku apa tak lagi berjudi, menghina, mencaci, membelakangkan orang orang miskin tegar didepan mata namun bijak bercakap amalan tidak dilaksanakan sepenuhnya kata yang diungkapkan.








Nota. Dilarang membuat ulasan berita atau memuatkan iklan perniagaan dalam akbar ini tanpa kebenaran pihak penerbit. Editor 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan