Ahad, 20 Disember 2020


 GEMPAR 1.09 JUTA RAKYAT ASING DUDUK SABAH 

Oleh. Basron Kirwan 
Kuala Lumpur. Status rakyat asing Sabah 1.09 juta orang berbanding 159.5 ribu orang sahaja bagi rekod dinegeri Sarawak yang menjadi persoalan seluruh warga Sarawak dan Sabah terlalu jauh perbezaan kependudukan warga asing bagi kedua dua negeri berkenaan.
Situasi ini dibangkitkan Ahli Parlimen Tuaran Datuk Seri Panglima Wilfred Madius Tangau mampu mendedahkan sebenar jumlah warga asing yang tinggal berkerja dinegeri Sabah berbanding jumlah yang terdapat dinegeri Sarawak namun hanya sebilangan kecil orang asal Sabah yang memiliki kerisauan kebanjiran warga asing disekeliling mereka. 
Beberapa orang asal Sabah yang dihubungi tidak mampu mentaksir berapakah jumlah pendapatan bersih keseluruhan pekerja asing dalam Sabah setiap bulan jika terkumpul dan mungkin ada aliran kiriman terhadap keluarga mereka dari negara asal warga asing yang berkerja dinegeri ini tegas mereka.
Dalam isu kebanjiran Warga Asing didalam negeri Sabah segalanya tertakluk terhadap masyarakat negeri tersebut yang memberi ruang pekerjaan golongan terlibat dengan pendapatan yang lumayan tanpa terfikir pengaruh pendapatan besar dalam negeri tersebut pendorong warga asing membanjiri Sabah mendapat pekerjaan.










Nota. Dilarang membuat ulasan berita serta iklan perniagaan didalam akbar ini tanpa kelulusan pihak penerbit. Editor 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan