Rabu, 28 Oktober 2020


 RAKYAT MINTA KERAJAAN SABAH TURUN PADANG  

Oleh. Jasly Dollah 

Sabah. Semua Menteri dan Wakil Wakil Rakyat dalam kerajaan negeri Sabah yang baru hendaklah turun padang setiap kampung bagi menghulur bantuan yang terlibat PKPB khususnya yang tersenarai dalam kawasan ZON MERAH agar seluruh rakyat yang berpendapatan dibawah RM1,500 mendapat manafaat agihan bantuan bungkusan makanan.

Ini diluahkan oleh Puan Lainid Abdullah dari Inanam yang menghubungi Kru Media Terkibi sebagai satu keluhan ketidak seimbangan pembahagian bantuan bungkusan makanan dimana ada yang tidak dapat turun berkerja akibat ZON MERAH DAN KAWALAN PERGERAKAN PERJALANAN BERSYARAT sejak beberapa minggu lalu namun apa bantuan pun tidak ada katanya.


Selain dari masaalah tidak mendapat bantuan dari pihak kerajaan semua BUS BERHENTI HENTI DARI TUARAN, TAMPARULI, TELIPOK RIA TIDAK DIBENARKAN MELINTASI TAMAN PUTERAJAYA TELIPOK MENUJU KE MENGGATAL DAN INANAM bagi kemudahan pekerja tinggal dari kawasan Tuaran, Tamparuli, Telipok Ria, Telipok  Tobobon Menggatal dan Inanam langsung hilang kemudahan pengangkutan Bus Berhenti Henti dan Bus Mini ujarnya.

Selain dari itu Puan Lainid Abudllah yang mempunyai keluarga dikawasan Tamparuli terasa ketiadaan  Bus Mini dan Bus Berhenti Henti tanpa kerajaan sendiri bagi menemui keluarga jika berlaku sesuatu kecemasan katanya, turut beliau persoalkan mengapa permis kedai kopi tidak diberi ruang membuka tempat duduk 2 orang satu meja bagi ruang yang kedai besar demi sumber pencarian para peniaga berlesen namun para penjual ROKOK SELUDUP DILAPOR PARA PEROKOK masih berkeliaran menjual rokok antara Pekan Tuaran, Pekan Telipok, Pekan Menggatal, Kawasan Kedai Telipok Ria dan Pekan Inanam jelasnya.

Sehubungan dengan pendedahan ini kerajaan pusat harus menseimbangkan dasar terhadap negeri Sabah terutama Bantuan Bungkusan Makanan yang dilaung laungkan untuk mangsa Covid 19 namun di Zon Merah bagi Sabah langsung tidak diperolehi dan perlu pemantauan berterusan.

Bus Bus pengangkutan awam harus diarahkan beroperasi bagi pekerja yang mendapat pelepasan majikan bagi berkerja sepanjang PKPB agar sumber kerjaya mereka tidak terjejas. 







Nota. Dilarang mencatat sebarang ulasan berita atau mengiklan sebarang perniagaan diakbar ini tanpa kelulusan dari pihak penerbit. Editor 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan