Rabu, 28 Oktober 2020



 PERBEZAAN DUA DARJAT ?   

Oleh. Jaitos Dumiri 

Sabah. Sejarah bagi orang asal negeri ini mencatatkan dua perbezaan besar yang sangat ketara sebelum era 1976 dengan masa kini khususnya peradaban antara orang kampung mahupun warga kota, sejarah tercatat dahulu Ketua Kampung dan Pengurusi JKKK ada kuasa mengusir penduduk yang menyewa atau menumpang tanpa memiliki tanah persendirian disesebuah perkampungan dalam negeri ini jika berulangkali memusuhi dan bergaduh dengan warga kampung apa tak lagi sampai kepada kes kes Mahkamah Anak Negeri untuk diselasaikan namun tidak juga berubah, sebaliknya hari ini golongan yang terlibat kes seumpama tidak lagi mendapat sebarang tindakan sesetengah Ketua Kampung atau Badan JKKK atau  MPKK kearah mengusir golongan terlibat sehingga terus menerus bergaduh bermusuh dengan masyarakat kampung termasuklah dikalangan keluarga terdekat mereka sendiri bertahun tahun lamanya.

Ramai warga kampung mendakwa golongan yang berkelakuan seumpama merupakan sebilangan dari generasi yang disumpah nenek moyang secara berbogel akibat derhaka sangat sampai tidak sempat memohon kemafaan dengan sengaja sehingga nenek moyang mereka pergi buat selamanya.

Kes seumpama malah dilaporkan membosankan pihak Ketua Kampung dan JKKK serta MPKK menjatuhkan hukuman pengusiran dari kampung mereka dengan harapan boleh bertaubat dan memperbaiki diri namun terus juga dengan perilaku memusuhi sanak sudara dan warga kampung mereka.

Antara kisah benar yang diperolehi dari beberapa Bekas Ketua Anak Negeri Sabah sebagai pedoman kepimpinan baru didalam kerajaan negeri Sabah yang baharu agar melantik pemimpin kampung yang mahir adat istiadat tegas dan berani menjatuhkan hukuman setimpal  terhadap golongan pesalah dikawasaan kampung masing masing tegas BEKAS BEKAS KAN yang ditemui dekat sini.

Media Terkini Borneo dimaklumkan bahawa antara sumpahan yang tidak terampun sepanjang keturunan golongan yang disumpah ialah SUMPAHAN BOGEL MENUNJUK KEMALUAN PADA MANGSA DISUMPAH dan SUMPAHAN NASIH PERSEMBAHKAN mengikut tradisi orang orang asal asli Sabahan.









Nota. Tidak dibenarkan mencatat sebarang ulasan berita atau mengiklankan sebarang iklan perniagaan didalam akbar ini tanpa kelulusan pihak penerbit. Editor 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan