Rabu, 19 Julai 2017

Oleh. Jopis Anak Lagau
KOMITED MEMUPUK PERMAUFAKATAN BERBILANG KAUM DIBUMI SABAH
Tuaran. Dalam membentuk permaufakatan masyarakat berbilang kaum dan kepercayaan beragama kita memerlukan toleren dan kesedarhanaan dalam berhadapan situasi masyarakat berbilang kaum dan bangsa serta agama hari ini, sikap berpuak puak dikalangan kaum bumiputera hari ini jelas kurang memahami konsep permaufakatan kearah kemajuan ekonomi bersama disamping pembangunan mapan yang sedang dibangun atau dalam pelan perancangan kerajaan masa kini khususnya dalam negeri Sabah.
Permaufakatan kesedarhanaan dan toleren merupakan satu kunci pelan kemajuan ekonomi bersama jelas digunapakai oleh tenaga buruh asing dalam negeri ini menyebabkan corak hidup mereka kelihatan pantas maju bersaing dengan kaum bumiputera asli dalam negeri ini tanpa disedari warga bumiputera tempatan, konsep permaufakatan kesedarhanaan toleren juga kunci golongan rakyat asing yang berkerja dalam Sabah membuktikan mereka pantas meningkat maju  dan mudah dihormati golongan syarikat swasta dalam keperluan tenaga pekerja walau dalam apa juga bidang yang diceburi tiap masa sehingga lah kepada perladangan sekalipun golongan terlibat kuasai.
Pendedahan sebilan..gan penduduk mukim Kiulu dalam lawatan media terkini sabah sebagai mencari sumber dan kunci kekuatan orang asing mampu bertahan dan kini mula menguasai sistem pertanian sebagai bahan jualan ditamu mingguan dan pasar malam sekitar Parlimen Tuaran melibatkan tamu Tuaran, Tamu Tamparuli dan Tamu Kiulu sejak beberapa tahun lalu, ini jelas tidak disedari kaum bumiputera sejak berahun lamanya namun cepat melenting apabila melihat warga asing mula mengambil tempat ditamu tamu mingguan sebagai penjual pelbagai hasil pertanian dan ikan bahan basah setara apa yang dilakukan oleh kaum bumiputera sejak sekian lama.

SELAMAT MERAIH AIDILFITRI TAHUN 2017, KEPADA SELURUH LAPISAN MASYARAKAT KAWASAAN DUN KIULU DUN TAMPARULI KHUSUSNYA SAHABAT DAN RAKAN RAKAN BERAGAMA ISLAM SETEMPAT. SEMOGA KITA MAMPU MEMUPUK PERPADUAN DALAM SEBUAH RUMAH YANG KUKUH BERDIRI TEGUH DEMI  GENERASI ANAK CUCU KITA DI MASA HADAPAN. DIHARAP KITA SENTIASA SALING MENGINGATI SEDAERAH SERTA MAAF SEGALA KESILAPAN YANG TIDAK DISEDARI SELAMA INI.  DARIPADA, MR. JULIAM SUGARA AKTIVIS SOSIA MASYARAKAT DUN KIULU.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan