Selasa, 24 Januari 2017

Oleh. Bujie Tukarang
PERTEMBUNGAN POLITIK HEBAT SATU LAWAN LIMA ?
Parlimen Tuaran. Para pemimpin gabungan pakatan Sabah akan bertembung sekurang kurangnya lima atau enam parti politik bertanding diempat kerusi Dun dan satu kerusi parlimen pada pilihan raya ke 14 tidak berapa lama lagi jika gagal membentuk pakatan bermula dari sekarang, parti gabungan pakatan Sabah kawasan tersebut juga setakat (berita ini ditulis) belum memperlihatkan hubungan baik dan erat mana mana pihak melainkan bersama gerakan kerja dan lawatan bersama ahli ahli parti mereka tanpa berkongsi dengan badan badan NGO dan media setempat walau melihat didepan mata nereka.
Parti pakatan Sabah kawasan parlimen Tuaran mempunyai tanggongjawab menjaga Dun Kiulu, Dun Tamparuli, Dun Sulaman serta Dun Dalit masing masing memiliki etnik berbilang bangsa mahupun agama yang berbeza beza dan wajar dihormati khususnya aspek pemakanan untuk umat Islam dalam setiap program lawatan bersama rakyat jelata, jika tidak ia boleh menyinggong perasaan kaum beragama Islam apabila dihidangkan makanan pada kedai bukan beragama Islam walaupun mereka (pemimpin) tahu ramai pengiring mereka beragama Islam namun tidak ada keutamaan memberi pemakanan dijedai Islam berhampiran.
Demikian pendedahan beberapa peserta dalam JELAJAH PAKATAN SABAH antara SOLIDERITI DAN PCS (tidak ada wakil harapan) dipekan Tamparuli bagi pengagihan kalender sempena Gong Xi Fa Cai 2017 hari ini, komitmen mereka senemangnya baik dalam sepakat menemui rakyat jelata pelbagai kaum namun terlepas pandang menghormati umat Islam yang bersama sama dengan mereka apa tak lagi Tamparuli dilaporkan ramai Dusun sudah memeluk Islam ujar orang ramai.
Turut kelihatan pada pengagihan kalender tersebut ialah Presiden Parti Cinta Sabah Datuk Wilfred M. Bumburing merangkap Wakil Rakyat DUN Tamparuli, En. Kumin Novet Gilou (Presiden Persatuan Penjaja Bahan Basah Sabah) Datuk Edward Linggu Solideriti Tamparuli, En. Gaibin Ransoi PCS Kiulu dan En. Jasmin Dulin Solideriti Tamparuli serta beberapa pemimpin pakatan Sabah yang lain sebagai mendekati golongan kaum Tionghua yang menjalankan perniagaan kawasan Pekan Tamparuli dari pagi hingga tengahari.
KRU MEDIA TERKINI BERSAMA DENGAN PENGURUS BORNEO yang dalam rangka lawatan kekawasan Tamparuli sempat bersalaman dengan Datuk Wilfred M. Bumburing  Datuk Edward Linggu, Jasmin Dulin Gaibin Ransoi serta beberapa pemimpin pakatan Sabah setempat walaupun tidak ada undangan utama namun usaha mereka mendekati rakyat dipercayai menggerunkan BN setempat apa tak lagi dengan pakaian berwarna merah gagah berani.
"HARAPAN PIHAK PAKATAN SABAH PARLIMEN TUARAN AKAN DATANG MAMPU BERSEDIA MEMBERI KEDAI MAKAN ISLAM PADA PENYOKONG MEREKA BAGI MENJAMU SELERA DALAM SETIAP PROGRAM BERSAMA RAKYAT AGAR LEBIH MENARIK PERHATIAN SELURUH PENGUNDI ISLAM SELURUH PARLIMEN TUARAN MAHUPUN DUN DALIT, TAMPARULI, SULAMAN DAN KIULU AMNYA DEMI JENTERA POLITIK MENGHORMATI UMAT ISLAM SEBAGAI UGAMA RASMI MALAYSIA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan