Selasa, 21 Mac 2023

TERJAH SEMASA 

MENGAPA MEREKA LEBIH BERANI 

Oleh. Basron Kirwan 

Keberanian penjual rokok seludup dimerata tempat seluruh Sabah sangat berani berikutan langsung tidak takut pada penguatkuasaan undang undang akibat disokong oleh pembeli majoriti perokok tegar serta ada penjual dari desa melanggani mereka.

Ini ada lah asas keberanian mereka dalam Terjah Semasa Media Terkini Malaysia hari ini namun yang banyak cakap adalah sebilangan orang asli Sabahan, pembeli rokok seludup adalah orang Sabahan sendiri malah penjual didesa desa terpencil juga merupakan orang orang asli Sabah bagaimana boleh menghentikan penyeludupan terancang. 

Ini didedahkan oleh aktivis masyarakat yang menemui Media Terkini Borneo yang menyifatkan penyeludupan rokok berlaku akibat desakan penjual dan perokok penduduk asli Sabahan sendiri,  malah ada juga pura pura meminta wakil Media Terkini mendedahkan kes penjual rokok seludup dalam bandar namun bila balik kampung halaman mereka membeli puluhan pek untuk dijual ke kampung mereka.

Untuk rekod, Media Terkini Borneo  mampu menerima ratusan panggilan sehari meminta penjual rokok dalam bandar disiarkan tiap hari namun penjual didesa dan perokok terus dilindungi mereka sehingga bertahun lama nya.

Dalam konteks ini semua orang asli Sabah wajar bercakap terkawal agar tidak kelihatan umpama baling batu sembunyi tangan dimana marah pada ķ asing namun orang sendiri perokok  dan menjual langsung tidak dihiraukan oleh mereka sendiri.







Nota. Dilarang membuat ulasan berita,  memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiklanan Media Terkini Kuala Lumpur. Pengarang




Nota. Dilarang membuat ulasan berita, memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan Pengurus Penyiaran dan Pengiuù


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan