Rabu, 27 Mac 2024

KEMENTERIAN PENGANG

Oleh. Jusupi Anak Kurdi

Sabah. Warga asli dalam negeri ini meminta YB. Anthony Look Menteri Pengangkutan Malaysia supaya turun padang memerhati sendiri tingkah laku para pemandu Bus Mini membuat undang undang sendiri menguasai semua Bus Stop milik awam sejak bertahun lamanya. 

Majoriti pemandu terlibat merupakan menggunapakai budaya asing dari negara jiran yang sesuka hati berhenti ditengah jalan raya, ini menyebabkan ramai orang awam terpaksa berjalan kaki bila kenderaan keluarga parking jauh dari Bus Stop yang dikuasai pemandu Bus Mini tegas orang asli Sabah. 

Menurut orang asli Sabah, loghat bahasa pemandu Bus Mini yang menguasai  setiap Bus Stop dalam negeri ini muda dikenali dengan loghat bahasa asing walaupun mereka dalam bahasa Melayu, golongan pemandu terlibat langsung tidak ada kesopanan apa tak lagi berbudi pekerti dengan semua orang tempatan yang berada di Bus Stop umpama orang Sabahan tidak reti membaca tulisan dalam bus mereka.

Pendedahan demi pendedahan isu ini dalam Sabah namun tidak ada sebarang tindakan dilapor dalam negeri Sabah, sebaliknya pemandu Bus Mini terus naik tocang terhadap penduduk Sabah menekan hon berulang kali mengganggu orang di Bus Stop.

Penduduk asli Sabah menggesa YB Anthony Look Menteri Pengangkutan melakukan penyamaran sebagai orang awam bagi meninjau sendiri gelagat pemandu bus mini tidak bersopan, malah ramai pemandu bus mini Kota Kinabalu dan sekitar bagai memberi tekanan setiap orang awam memaksa menaiki Bus Mini mereka walaupun orang awam menanti kenderaan lain disetiap bus stop. 







Nota. Dilarang membuat ulasan berita, dan memuat iklan niaga didalam akbar ini tanpa kelulusan pengurus penyiaran dan pengiklanan Media Terkini Harian Kuala Lumpur. Pengarang


 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan