Sabtu, 7 November 2020

 BELANJAWAN SARAWAK SABAH TERBAIK JIKA SAMPAI KESASARAN  

Oleh. Williem Anak Lagau

Borneo. Pengumuman belanjawan untuk Sarawak dan Sabah untuk 2021 sememangnya terbaik dan dinantikan seluruh rakyat yang berkelayakan  bagi memperolehinya terutama golongan berpendapatan rendah.


Dalam pengumuman Tengku Dato' Sri Zafrul Tengku Abdul Aziz Menteri Kewangan Malaysia membabitkan peruntukan 4 . 5 Billion bagi negeri Sarawak manakala 5 . 1 Billion bagi negeri Sabah dalam pembentangan belanjawan 2021.

Antara keperluan rakyat ialah mensasarkan bantuan rakyat berpendapatan rendah dengan mempermudahkan sistem cara permohonan khas untuk ketua ketua keluarga (SUAMI) dan bukan diserah pada isteri semata mata.

Dalam kerajaan dahulu (PH) suami langsung tidak layak memohon Bantuan Sara Hidup yang diserahkan permohonan pada isteri sedangkan suami yang menjadi tunjang ketua keluarga dalam masa dua tahun.

Kerajaan Malaysia hari ini harus merubah apa yang diperbuat kerajaan Pakatan Harapan membelakangi suami ketua ketua keluarga yang mungkin belum disedari kerajaan Perikatan Nasional masa kini siapa yang layak memohon sebenar.

Rakyat jelata juga mengharap sasaran dengan peruntukan tersebut benar benar sampai sasaran menambahbaik perbekalan Air dan Letrik mahupun jalan raya raya yang benar benar ketinggalan jauh sehingga kehari ini.

Kedua dua negeri tersebut sememangnya memerlukan dari kerajaan dalam agihan peruntukan kewangan sebagai mempertingkatkan sumber kewangan bagi memajukan negeri berkenaan jelas rakyat yang di temui hari ini.






Nota. Dilarang membuat catatan ulasan berita atau memuat sebarang iklan perniagaan tanpa kelulusan dari pihak penerbit. Editor 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan