Ahad, 15 November 2020

 BERBUDI PADA TANAH HASILNYA PASTI ADA 

Oleh. Norafzah Dollah 

Sabah. Sesiapapun masyarakat berbudi pada tanah pasti mampu memiliki penghasilan jangka masa panjang jika tabah menempuh dugaan sepanjang berdikari walaupun adakalanya  sebilangan masyarakat sekeliling cuba mematahkan semangat individu yang tabah berusaha. 



Sebilangan orang asal didalam negeri ini juga ada yang menyokong berbudi pada tanah dan tidak kurang juga yang cuba memboikot golongan tertentu yang berusaha berbudi pada tanah dengan hanya mengharap percuma hasil titik peluh yang diperah bagi menjaga segala tanaman mereka.

Ini lah sebilangan pengalaman orang yang berbudi pada tanah yang ditemui kru media terkini dalam jelajah tinjauan mendekati golongan berbudi pada tanah yang menghadapi pelbagai cabaran hidup luar biasa walaupun ceria pada air muka mereka pada setiap hari.

Menurut sebilangan pengusaha sepenuhnya pada tanah ramai orang berkemampuan dengan gaji lumayan namun tidak banyak sanggup membantu pengusaha tanah bagi membeli hasil tanaman yang ada berikutan menunggu sampai dihulur percuma empunya hasil tani jelas mereka.

Sebilangan berbudi pada tanah mengharap masyarakat sekeliling supaya merubah segala perasaan menafikan jerih payah keringat golongan berbudi pada tanah dengan mengharap dihulur percuma segala hasil tanah yang diusahakan dengan keringat mengalir sepanjang masa.








Nota. Dilarang membuat ulasan berita serta mempromosi pelbagai perniagaan didalam akbar ini tanpa kelulusan pihak penerbit. Editor 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan