Khamis, 26 November 2020


Oleh. Williem Anak Lagau

ISU PENDATANG ASING TANPA IZIN MENGAPA TAK HENTI?  

Sabah. Masaalah PATI yang tidak ada penghujung dinegeri Sabah dilihat bukan masaalah dibahu kerajaan semata mata berbeza dengan Sarawak rakyat orang asal bersatu tidak mahu melindungi mereka pasti terperangkap disempadan tanpa ada mengambil mereka.

Bayangkan PATI di sempadan Sarawak dengan negara jiran (gambar atas sekali) muda dipatahkan serta diusir semula selepas dirakam gambar dan diambil keterangan akibat tidak ada yang menjadi dalang menyembunyikan mereka demi sesuatu kepentingan bagi dalang yang bersembunyi didalam sesebuah negeri sehingga sukar membasmi kebanjiran PATI yang sebenar walaupun kerajaan berusaha membasmi golongan tersebut.

Menurut sumber maklumat orang asli Sabah PATI dinegeri ini sukar dibendung berikutan terlalu senang mendapat pekerjaan dikalangan syarikat sub contraktor yang lebih suka menggunakan tenaga kerja PAJAK yang disukai PATI ujar mereka.

PATI tidak akan bertahan dalam negeri Sabah jika tidak ada rumah tempat mereka menumpang tinggal, tidak ada orang memberi KERJA PAJAK dipelusuk negeri ini apa tak lagi ada yang sanggup meminjamkan kenderaan persendirian demi kepentingan bersama tanpa menghiraukan didepan mata mereka merupakan Pendatang Asing Tanpa Izin yang membebankan negeri sepanjang tahun tegas mereka.






Nota. Dilarang membuat ulasan berita atau menyiarkan iklan perniagaan didalam akbar ini tanpa kelulusan dari pihak penerbit. Pengarang 

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan