Sabtu, 14 November 2020

PENULARAN COVID 19 ORANG ASAL BERSUARA 

Oleh. Gifkir Aming 

Sabah.  Isu penularan penyakit Covid 19 dalam negeri ini harus dikaji kebebasan orang asing khususnya PENJUAL ROKOK SELUDUP dan TUKANG JAHIT KASUT dilirong lorong jalanan bangunan kedai mahupun pasar pasar sayor dipelusuk pekan dalam negeri ini.

Majoriti penjual rokok seludup dan tukang jahit kasut jalanan dilaporkan tidak mematuhi SOP yang diarahkan oleh kerajaan malah golongan terlibat ramai yang tidak memakai pelitup muka namun berusaha mendampingi orang orang asli Sabah yang mereka kenali.

Ini didedahkan oleh Peter G. Paulsyim warga Parlimen Tuaran yang sangat keciwa dengan perbuatan penjual  rokok seludup lorong bangunan kedai mahupun keliling pasar tanpa takut penyakit Covid 19 merebak pada diri sendiri mahupun orang lain tegasnya.

Bagi menghentikan kegiatan mereka ini yang dipercayai warga asing bukan lah satu perkara yang susah dimana warganegara Malaysia yang menduduki Sabah boleh boikot selama setahun kegiatan golongan terlibat pasti mereka akan angkat kaki dari perbuatan mereka yang mengaut keuntungan bersih tanpa cukai dan lesen ujar beliau.










Nota. Dilarang membuat catatan ulasan berita dan mempromosi iklan perniagaan didalam akbar ini tanpa kelulusan dari pihak penerbit. Editor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan