Rabu, 11 September 2019

Oleh. Jasly Dolah / Huzera Ben
BERKOT TALI LEHER SUPERKING BARU DITABIK
Sabah. Jika mahu menjadi pengarah syarikat di Sabah mesti berkot hitam dan bertali leher disamping memandu superking baru ditabik dan dihormati malah mungkin dibukakan pintu superking baru, jika pengarah syarikat sendiri tidak memiliki semua yang disenaraikan sebilangan masyarakat setempat masih menganggap sebagai kuli dan bukan pengarah syarikat apa tak lagi status anak negeri beragama Islam jauh sekali diberi layanan baik.
Ini berlaku sejak beberapa tahun lalu apabila ramai peniaga asing seperti Cina, India, Pakistan, Indonesia, Philifina dan beberapa bangsa dari luar negara berniaga dalam negeri ini walaupun ada dikalangan Peniaga terlibat masih tidak fasih berbahasa Malaysia namun mereka bijak menggunakan jurubahasa jika dalam kedudukan yang terdesak.
Antara luahan anak negeri yang menemui media bagi mendedahkan sebenar perilaku segelintir masyarakat dipelusuk Sabah apabila berdepan kumpulan pengarah syarikat anak negeri Sabah dengan pengurus pengurus syarikat luar negara yang berniaga dalam negeri ini, anehnya bilangan yang angkuh ini dilaporkan tidak lah hebat sangat namun perangai mereka luar biasa seolah olah mampu membuat roket angkasa lepas seperti Amerika Syarikat tidak kira etnik bangsa sukar diperbetulkan ujar warga negari Sabah yang ditemui.
NASIHAT SIAPAPUN DIRI KITA PASTI ADA KELEBIHAN DAN ADA KEKURANGAN, OLEH ITU YANG LEBIH ITU MENJAGA SYARIKAT MEREKA SENDIRI MANAKALA YANG KURANG ITU SOKONG LAH PENIAGA YANG BERDAYA SAING DENGAN SYARIKAT SYARIKAT LUAR NEGARA UJAR ORANG RAMAI YANG KECIWA.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan