Isnin, 5 November 2018

Oleh. Williem Anak Lagau
MAUFAKAT PERTAHAN MELAYU
Kuala Lumpur. Semangat maufakat orang Melayu jelas kelihatan apabila sanggup berhimpun mempertahankan kaum dan budaya serta hak ketuanan mereka yang berdaulat dibawah panji panji DiRaja pendokong tanah Melayu sejak sekian lama, namun mampukah mereka bersatu semula mempertahankan taktha ketuanan Melayu selepas kerajaan terdahulu tewas ditangan Pakatan Harapan Rakyat yang Gah menawan kerusi kerusi calon pemimpin Melayu sejak sekian lama dilaporkan berpunca dari segelintir orang Melayu sendiri menyokong calon dari Calon Pakatan Harapan Rakyat walaupun ada yang bukan etnik Melayu. Persaingan seumpama mungkin memerlukan kajian lebih terperinci dikalangan tokoh tokoh pemimpin Melayu hari ini bagaimanakah mereka menyatukan semula seluruh rakyat Melayu dalam satu perjuangan agar kuasa ketuanan Melayu tidak tergugat dikalangan pemimpin bukan Melayu yang sedang memperkasa empayar pengaruh mereka mencakupi pelbagai etnik penuh berpengaruh sebagai mempertahankan kuasa kepimpinan mereka dalam Pakatan Harapan Rakyat.

MAMPUKAH GBS
MENYATUKAN SOKONGAN RAKYAT?
Oleh. Norzaie Kirwan.   Kepimpinan GBS yang kini mencakupi parti dari kompenan BN dahulu kini mencuba bergabung dalam GBS bagi usaha meraih sokongan rakyat jelata Sabah yang berpecah akibat perubahan politik mereka selepas tewas dalam PRU ke 14 yang lepas, pelbagai analisis dibuat beberapa pemerhati politik tempatan yang ditemui merumuskan melaporkan bahawa kekalahan teraju BN Sabah berpunca dari sayap kepimpinan diperingkat bahagian parti yang mewakili mereka menghimpunkan suara permaufakatan rakyat namun telah disalahgunakan oleh segelintir sayap kepimpinan beberapa bahagian yang menolak rakyat jelata lebih cerdik dari pengemudi sayap bahagian akibat takut tergugat kedudukan mereka tewas pada setiap pemilihan parti akan datang. Berdasarkan rumusan ini GBS masa kini perlu merombak sistem kepimpinan pada setiap bahagian parti mereka agar rakyat jelata lah diberi kuasa memilih pemimpin bahagian dan bukan lagi sistem hanya perwakilan sahaja yang boleh mengundi pemimpin sayap bahagian jearah menentukan peneraju kepimpinan parti disetiap bahagian didalam negeri Sabah.
Jika GBS merubah sistem bahawa setiap rakyat jelata yang menjadi ahli kepada GBS berhak membuang undi memilih para pemimpin sayap bahagian dipelusuk Sabah adalah mustahil parti dalam GBS tidak mampu merampas semula tampuk Kerajaan Pakatan Harapan Sabah pada PRU ke 15 akan datang jelas tokoh politik veteran yang ditemui.
Antara perlu dirom
bak oleh GBS ialah
pengundian terbu
ka memilih kepim
pinan semua sayap
parti diperingkat
bahagian agar telus dan mampu memuaskan hati srluruh rakyat jelata melihat kepimpinan bahagian yang bakal menjadi calon serta sayap yang berada dibahagian berkerja berpandukan pada suara rakyat jelata yang memilih mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan