Selasa, 27 November 2018

 RABU 28 NOVEMBER 2018
JUALAN TAMU MENGELIRUKAN
Oleh. Norzairie Kirwan
Tamparuli. Desas desus mengenai peniaga asing jelas mengelirukan masyarakat setempat yang melihat masa depan rakyat setempat terutama  golongan bumiputera yang produk mereka amat meragukan, selain dari itu masyarakat Tamparul juga kurang menitikberatkan aspek pemerhatian terhadap kebanjiran peniaga luar yang sukar dikesan asal dan etnik mereka.
Bagi peniaga tempatan pula terdapat segelintir dari mereka suka bercakap lepas tanpa meneliti tutur kata mereka menyinggung perasaan pihak pelanggan apa tak lagi jualan dipasarkan juga meragukan kesahihan produk mereka terutama sikap memburu keuntungan yang tertinggi.
Dalam tinjauan kru media terkini Mendapati penjaja Tamu Tamparuli lebih dikuasai oleh orang luar termasuk pemegang IMM 13, Pasport berbanding dengan masyarakat tempatan namun masih dinafikan olaeh segelintir warga tempatan, malah penjaja yang memegang pas IMM 13 dan Pasport berjualan secara berjalan dan bukan duduk ditamu lot yang disediakan oleh pihak berkuasa tempatan dipedcayai bagi mengelak dokumen mereka diperiksa semasa memungut lesen harian sebagai penjaja jelas penduduk prihatin setempat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan