Isnin, 17 Ogos 2020

RAKYAT PERLU MELIHAT PEMIMPIN
Oleh. Koijul Hairul
Parlimen Tuaran. Empat kerusi DUN dalam kawasan parlimen Tuaran perlu diperhalusi oleh rakyat yang berdaftar sebagai pemilih bagi menentukan kelayakan pemimpin dan pengikutnya yang bertanding disemua empat kerusi Dun dipertandingkan, antara Dun yang dipertandingkan dalam prn Sabah kali ini dikawasan tersebut ialah Dun Dalit, Dun Sulaman, Dun Tamparuli dan Dun Kiulu yang di intai oleh beberapa parti Sabahan penuh ghairah para pengikutnya mencanang sana sini mencari wartawan politik menaruh keyakinan memenangi semua kerusi melalui parti yang mereka wakili tanpa saingan antara BN GBS MN serta Lawan PH, WARISAN dan UPKO yang memiliki penyokong masing masing.
Pendedahan warga veteran kawasan Parlimen Tuaran yang menemui Editorial Media Di Sabah sebagai mengulas sebilangan pengikut parti politik bawahan tanpa mengenali sesama bangsa dan agama ujar mereka.
Beberapa kru Media Terkini yang cuba menjelajah di DUN  DALIT, DUN SULAMAN, DUN TAMPARULI, DUN KIULU memperolehi maklumat rakyat setempat bukan senang setiap calon memenangi kerusi jika berlaku pertembungan melebihi lima penjuru akibat perpecahan pengundi.
Menurut sumber UMNO, BERSATU, STAR, PBS, PAS, MCA, SAPP, PBRS perlu sepakat turun padang meraih sokongan pengundi setempat, demikian juga dengan pihak lawan antara PKR, DAP, AMANAH, UPKO dan WARISAN memerlukan jentera persefahaman kearah meraih undi rakyat jelata berbanding PCS (sendiri)  GAGASAN (sendiri) USNO BARU (sendiri)  juga masing masing mengharap diberi peluang menjadi calon golongan pemimpin tempatan jelas masyarakat setempat yang ditemui hari ini.
Hanya rakyat pengundi disetiap empat Dewan undangan negeri Parlimen Tuaran mampu menentukan wakil rakyat yang berkelayakan membela mada depan mereka tanpa dipengaruhi oleh orang dari luar daerah jelas penduduk asal setempat yang sempat ditemui.






Nota. Tidak dibenarkan membuat ulasan dalam akbar ini tanpa mendapat kebenaran dari penerbit. Editor

Tiada ulasan:

Catat Ulasan