Selasa, 24 Disember 2019

MUZIK ASLI SUNYI SEPI
Oleh. Gifkir Aming Dan Bujie Tukarang
Sabah. Dianggarkan ratusan muzik tradisional negeri ini warisan zaman berzaman dari pelbagai etnik keturunan namun satu demi satu tidak dikenali golongan generasi muda mudi hari ini, muzik tradisi ini dilupakan berikutan para pembuat muzik terlibat banyak membuat namun mendidik pembelajaran menggunakan muzik kurang diperaktikan apa tak lagi mempromosikan produk mereka sedangkan harga jualan mencecah ratusan ringgit setiap satu tanpa berkongsi kepada syarikat pengiklanan sejagat.
Antara muzik tradisi yang terdapat di Sabah ialah TONGKUNGEN, BUNGKAU, TOGUNGGUH, SOMPOTON dan banyak lagi yang tersembunyi masa kini tanpa ada usaha berkerjasama syarikat pengiklanan yang dilesenkan, jika ada usaha para pembuat mahir muzik tradisional berkongsi dengan syarikat pengiklanan sudah pasti muzik muzik tradisional ini secara keseluruhan mendapat tempahan peringkar Asian mahupun dunia amnya namun kebanyakan pembuat muzik asli terbaik lebih kepada keuntungan peribadi tanpa merancang permintaan dari luar negara.
Siudir Tonsou mendedahkan bakal kepupusan Muzik Tradisional Sabah dalam jangkamasa akan datang jika pembuat muzik tersebut terus menjauhi syarikat pengiklanan yang dilesenkan ujar beliau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan