Selasa, 18 Disember 2018

 Berita Ringkas Oleh. Williem Anak Lagau
Sabah. Isu budaya dari luar negara sukar dibendung dilaporkan amat mencemar budaya anak negeri terutama dikalangan muda mudi yang penuh didikan  adat budaya dan pegangan agama, setiap dikalangan terpengaruh budaya asing pasti ada yang diubah dalam diri mereka masing masing terutama bagi tempat tempat yang mudah diubah dengan pelbagai kaedah tanpa disedari ibu bapa masing masing.
Dalam konteks ini semua lapisan masyarakat hari ini perlu menyedari betapa budaya dari luar banyak memudaratkan corak kehidupan masyarakat kita yang penuh beradab serta berakhlak sopan santun, diharap kita warga anak negeri lebih memelihara peradaban yang menjadi warisan masyakat kita turun temurun agar segala pengaruh sosial dari luar negara mampu kita tolak bersama terutama sesuatu perkara yang mampu meruntuhkan sosial budaya anak anak negeri kita bersama ujar pakar adat anak negeri yang ditemui.
Oleh. Bujie Tukarang
ISU PENCULIKAN DIMANA PUNCANYA?
Sabah. Secara ringkasnya kes penculikan terus menjadi perbualan dikedai kedai kopi bagaimana kes seumpama terus berlaku tanpa dikesan laluan penculik keluar dari perairan negeri Sabah, namun jika rakyat Sabah bersuara meminta seluruh nelayan tempatan dari beberap etnik suku kaum yang status masih diragui perlu diberi pemantauan setiap hari agar ianya lebih berkesan jelas etnik anak negeri yang ditemui.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan