Ahad, 17 Jun 2018

BERITA RINGKAS
KDM PECAH DALAM POLITIK?
Oleh. Jopis Anak Lagau
Sabah. Masyarakat KDM tidak menyedari mereka telah dipecahbelahkan dalam klompok politik sejak sekian lama walaupun terdapat orang politik cuba menyatukan mereka penuh cabaran namun segelintir etnik mereka lebih rela dipecah parti politik lain berbanding kaum mereka sendiri, ini jelas pada pru ke 14 lalu usaha Datuk Dr. Jeffery Kitingan (STAR) Datuk Seri Panglima Joseph Pairin Kitingan (PBS) dan Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman (UMNO) cuba membentuk kerajaan Sabah dalam 31 kerusi DUN namun dalam masa 24 jam sahaja orang politik sanggup tinggalkan undi rakyat memenangkan parti Umno dan Upko yang menang atas perkongsian BN mengalahkan Parti Warisan, Dap, Keadilan di Sabah, tindakan meninggalkan tiket Umno dan Upko menyertai kerajaan Warisan PH sangat mengguris sebenar hati rakyat jelata walaupun ianya membukti mereka sanggup menaik kepimpinan orang lain dari etnik mereka sendiri tanpa melihat ada orang cuba memecahbelahkan halatuju perjuangan pemimpin yang rakyat undi kearah mempertahankan bangsa dan tanah air mereka yang diharap mempertahankan agenda sebenar 63 warisan Batu Sumpah Keningau tanpa ada usul undi tidak percaya pejuang yang mementing masa depan tanah air Sabah.
Bayangkan lah jika Datuk. Dr. Jeffery G. Kitingan mampu mengekalkan hubungan politik kerajaan negeri Sabah dengan tidak ada yang meninggalkan undi rakyat jelata dalam UMNO, PBS dan STAR sudah pasti mereka sebulat suara bersama rakyat Sabah menuntut hak asasi 1963 yang termetarai dalam Batu Sumpah Bobolian, sekarang nasi sudah menjadi bubur politik luar KDMR tersenyum melihat perpecahan yang diatur pihak tertentu demi kepentingan peribadi sedetik masa namun KDMR boleh bernafas semula sekarang membentuk kekuatan pada PRU ke15 dengan menolak mereka yang membelakangi undi rasmi orang orang Sabah.
Datuk. Dr. Jeffery G. Kitingan dan kepimpinan Parti Star yang melajar sejarah berjaya duduk semeja membentuk Kerajaan Sabah bersama PBS, UMNO dan STAR sebelum berlaku tsunami YB lompat bukan usul rakyat yang mengundi secara penuh melainkan pengundi yang ikut arus ketua mereka.

BATU SUMPAH INI DITANAM ATAS KHIDMAT BOBOLIAN DALAM PERMULAAN AGENDA 1963 DAHULU DAN BUKAN SENANG MELUNTURKAN SRMANGAT JUANG BAGI KDMR YANG MAMPU MENGHAYATINYA PENUH HORMAT DENGAN MORAL YANG TINGGI.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan