Jumaat, 18 Januari 2019

Oleh.  Jopis Anak Lagau
Mengimbas sejarah Media Terkini Bercetak dahulu bukan satu penyiaran yang tidak dikenali golongan veteran politik dalam negeri Sabah dan Sarawak,  malah ianya mampu ubersaing dengan beberapa akbar tempatan semasa dengan keupayaan wartawan dan seluruh editorialnya diseluruh Malaysia dengan kelengkapan para penulis tamunya dbari Brunei, Singapore dan Indonesia penuh keyakinan bahawa akbar ini mampu pergi lebih jauh jika terus dikawal selia lebih teratur apa tak lagi merentasi luar negera yang lebih maju kehadapan.
Antara keyakinan seorang pembaca Media Terkini semasa bercetak dahulu Wiliem KK Rumeja dari Kanibungan Banggi Kudat dimana beranggapan Media Terkini telah tiada penyiaran keluar masa kini rupanya telah bersiaran Online lagi pantas dan canggih ujar beliau ketika dihubungi dekat sini hari ini.
Menurut Wiliem KK Rumeja,  Media Terkini dahulu bersiaran Dwi Mingguan dan Mingguan sebelum hilang dari kertas bercetak membuatkan ramai pelanggan rasa keciwa namun beberapa bulan lepas ketika mendapat maklumat dari rakan lama terus menghubungi editorial Borneo bagi mendapat maklumat membaca Media Terkini dalam Online tegas beliau.

Agenda 1963 masih menjadi bahan bualan dikalangan generasi anak negeri Sabah walaupun kini kerajaan PH sudah menerajui kerajaan Malaysia dan Sabah amnya,  mampukah parti parti pembangkang dalam Sabah mengembalikan sokongan rakyat jelata menerusi pilihan raya ke 15 akan datang dengan teraju kepimpinan mereka disetiap bahagian pada masa kini terlalu awal rakyat jelata menerima atau memilih halatuju politik mereka pada masa kini dimana masih jauh lagi langkah kaki kehadapan dan jarang sekali masyarakat menoleh kebelakang sebsgai mencari matlamat kehidupan bersandar kepada kejayaan dan kemenangan.


Inanam.  Kerusi DUN Inanam sehingga kini masih panas berikutan impian Partj Bersatu Sabah dan gabungan parti pembangkang lain seperti UMNO,  STAR  SAPP dan beberapa parti tempatan lain masih mengharapkan mahu menawan kerusi tersebut pada PRU ke 15 akan datang,  namun disebalik impian mereka ini satu lagi tamparan mereka berikutan laporan didalam laman facebok terlalu ramai ahli PBS Dun Inanam telah menyertai Parti Keadilan Rakyat dibawah kepimpinan Roland Chia merangkap Ketua Cabang PKR N. 13 Inanam tanpa disedari oleh kepimpinan PBS Bahagian Inanam. Anrara yang panas dalam laporan facebok terbaru ialah penyertaan Mantan CDO Dun Inanam semasa kerajaan BN Mr.  Lukin Taliban sebagai ahli PKR namun Media Terkini yang cuba menghubungi beliau bagi mendapat pengesahan gagal  baru baru ini. Apapun kekuatan PBS Dun Inanam sudah berkurangan apabila PRU ke 13 dan ke 14 Calon PBS BN tewas kepada PKR namun masih lagi PBS Dun Inanam tidak memperkasa kepimpinan baru dan muda bagi meraih sokongan yang kuat sebagai persediaan pada PRU ke 15 akan datang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan