Rabu, 23 Mei 2018

 Berita Ringkas
LUMRAH PENGEBOM IKAN DILAUT TETAP BERLAKU?
Oleh. Buji Tuekarang/Basron Kirwan

Sabah. Isu pengebom ikan bagi negeri Sabah bukan perkara baru malah ianya berlaku sejak puluhan tahun dahulu dan didalangi sebenar dari kepulauan negara jiran Philifina dizaman lalu namun kini ramai sudah golongan terlibat berkerja dalam negeri ini makan gaji kaum tionghua, dalam ada masa terluang sebilangan dari mereka turun kelaut bagi menjalankan pengeboman ikan senang dapat banyak dan jika terlepas dari pemeriksaan pihak berkuasa pembeli tidak tahu pula terus menjadi mangsa makan ikan BOM.
Keangkuhan golongan pengebom ikan amat jelas bila mereka berjualan ditamu tamu mingguan pasti bercakap "IKAN BOM KAH ITU?", sambil bergelak ketawa, lokasi mereka meluahkan perkataan seumpama ialah Tamu Inanam, Tamu Menggatal, Tamu Telipok dan Tamu Tamparuli seolah olah mereka tidak takut pada undang undang pihak berkuasa Malaysia.
Ikan Bom Basah
juga jika tidak
laku golongan
pengebom akan
menjadikan ikan
tersebut sebagai
ikan masin kering
juga dijual sekitar
tamu mingguan
serta pasar pasar
malam dengan harga lebih rendah daripada ikan masin yang diperbuat dari ikan yang terpilih terbaik dan mangsa berikut adalah kaum penduduk asli dalam Sabah jelas beberapa NGO Sabah yang ditemui. Diharap pihak penguatkuasa kerap melakukan pemantauan sekitar tamu menjual Ikan Basah Telipok, Menggatal, Tamparuli, Tuaran, Inanam dan Kiulu amnya seluruh Sabah dalam jadual Tamu Mingguan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan