Jumaat, 28 September 2018

 Oleh. Noor Abdullah
JANGAN CACI BAHASA BUNDU LIWAN
(SILA MOHON MAAF TERBUKA)
Sabah. Etnik bundu liwan marah dengan tindakan orang terpelajar menuduh bahasa etnik tersebut melanggar aktha pendidikan walaupun selama ini etnik bundu liwan tidak pernah menjual bahasa mereka kepada pendidikan untuk diajar kepada seluruh murid berminat didalam negeri ini, namun apabila ada orang KDM sendiri menganggap bahasa Bundu Liwan melanggar etika tak perlu siarkan terbuka kes tersebut memandangkan Bundu Liwan kira tertua dikawasan beberapa daerah dalam Sabah termasuklah orang orang yang telah menjadi pemimpin Sabah terdahulu.
Kebanyakan Bundu Liwan menetap di Tambunan, Kiulu, Keningau, Ranau, Tamparuli dan Telipok ratusan tahun dahulu tanpa ada yang memperkecilkan bahasa tersebut, ini didedahkan oleh Juanis Tulah dari Tambunan sebagai membuat rumusan orang meertarafndakwa bundu liwan melanggar etika pendidikan sedangkan bahasa tersebut jelas beliau. Seharusnya memperkecilkan bahasa orang  perlu minta maaf dengan etnik bundu liwan dalam ruang terbuka diakbar bertaraf nasional agar etnik tersebut tidak dipandang rendah katanya.

TERLANJUR KERANA LALOK DADAH
Kuala Lumpur. Akibat lalok dadah wanita tertangkap mengandung anak luar nikah, mudah mudahan keluarga terlibat mendapat hidayah keinsafan dan bertaubat dimasa akan datang.

 Kuala Lumpur. Jauhi perbuatan tidak baik sepanjang menempuh percintaan dengan pasangan demi mengelak berlaku kes kes melibatkan pembunuhan.

Cita Citata harus menikah diusia mudah perlu kuat dan tabah mengharungi sotuasi seumpama agar tidak terus merendah diri. Status wanita tidak rendah sebagai janda jika keperibadian baik, sopan disamping berbudi bahasa dengan semu lapisan masyarakat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan